onsdag 15. september 2010

Enda et par tøfler

Dette er ikke akkurat det første blogginnlegget jeg lager om French Press Knits Felted Slippers, og det er sikkert fordi jeg ELSKER disse tøflene. Og sikkert fordi jeg er litt stolt, fordi de krever faktisk at man klarer å strikke rett og vrang, og at jeg da får til noe som ser ut som noe er en bragd i seg selv. Jeg har laget et par til meg selv som er utslitt under storetåa, og endel som gaver. Disse skal jeg også gi bort i 31-årspresang.
Det eneste kjedelige med disse er at det innebærer endel montering. Her er alle de 8 delene ferdig strikket.
Så pleier jeg å stryke delene for å gjøre monteringen lettere, og her ser dere størrelsen. Gigantiske!
Sålen strikkes med trippel tråd, så det går som en lek!
Etter monteringen får tøflene dette pussige utseendet...
Etter en runde på 40 grader så de slik ut. De var fortsatt litt for store (og stygge), så jeg kjørte en runde til på samme program. Jeg vasker kun tøflene og to tennisballer samtidig (altså ikke noe håndklær og sånn som det står i oppskriften at man skal).
Jeg ble fortsatt ikke helt fornøyd, men nå er de passelige i størrelsen og tåler ikke en runde til. Nå er det bare igjen å sy på flappen på oversiden, og så er tøflene klare. 
Tøflene får helt forskjellig utseende ettersom hvilke knapper man velger. Jeg føler disse burde kanskje hatt noen knapper med litt mer bling, men det hadde jeg ikke dessverre. Disse er vintage, kjøpt på etsy.

Nå gjenstår det bare å lage mønster på undersiden med puffy paint, og så steke et par minutter i ovnen på 100 grader, og da er tøflene nokså sklisikre. Hot julegavetips fra meg!

OPPDATERING:
Jeg kom på at jeg strikket de første tøflene mine i PT2 ( de grønne tøflene jeg har vist på bloggen tidligere, blant annet her). I garnbutikken virket det som om det var det eneste garnet i verden som gikk an å tove ting med. Men det ble ikke bra, og siden har jeg derfor brukt noe skikkelig billig garn fra Bogerud som koster ca 20 kroner nøstet. Jeg har laget noen i noe som heter Viking sport (tror jeg), og disse rosa er laget i Vestlandsgarn fra Gjesdal.  Man bruker i underkant av tre nøster til et par tøfler.

12 kommentarer:

  1. De er SÅ fine!! Digger hvordan de ser ut, og knappene gjør virkelig at de blir helt rå! Og du - i dag kom pakken! Så flott innpakket :) Nå gleder jeg meg bare til dåpsdagen om kjempelenge så jeg får se den på ordentlig :)

    SvarSlett
  2. Veldig veldig fine og tøffe på ei gang! Elsker fargen du har brukt her også! :)

    SvarSlett
  3. ej hvor er de fine!!!! kunne man muligvis få en opskrift?

    kærlig hilsen

    Edita

    SvarSlett
  4. Å, de så super gode ut! Veldig koselig gave!

    SvarSlett
  5. Så flotte de var! Syns knappene var så fine til, så ble ikke tøflene for sukkersøte. Har hatt den oppskriften på ønskelisten min lenge, men har ikke helt tiltro til strikkekunnskapene mine :) Bruker du lang tid å strikke et par?

    SvarSlett
  6. Oppskriften må du kjøpe, bruk linken øverst i innlegget så kommer du til riktig sted. Gunn: klarer jeg dette klarer alle det. Jeg strikker dødstregt, så bruker vel fort minst to kvelder på selve strikkingen, og så endel tid på å stryke og montere. Men si ifra hvis du begynner, jeg har nemlig et tips på hvordan du skal strikke de delene som det ikke er oppskrift på.

    Akk for skryt forresten!

    SvarSlett
  7. Fantastisk! Fineste tovatøflene jeg har sett:-)

    SvarSlett
  8. Hei!

    Jeg vil bare takke for at du delte apemønsteret med resten av blogglandia. Jeg har nå heklet min første ape, og er ganske fornøyd.
    Bilde kan du se her, http://strikkdegglad.blogspot.com/2010/09/ranglefant.html om du har lyst :)

    Takk igjen for et finfint og gøyalt mønster!

    SvarSlett
  9. Åh, så søte tøfler!! Kjempefine:)

    Legger meg til som følger hos deg, så jeg lettere kan titte forbi igjen:)

    SvarSlett
  10. Det var skikkelige fine tøfler, ikke alle tøfler som er det....Den klaffen med knapp gjorde det hele. ☺

    SvarSlett
  11. Jeg er enig med alle:-)
    Kjempefine tøfler.
    Er oppskriften på engelsk?
    Evt. er det enkelt å strikke etter den?

    SvarSlett
  12. Oppskriften er på engelsk ja. Jeg vet ikke om det er vanskelig, jeg kan ikke lese en norsk strikkeoppskrift noe bedre enn en engelsk. Du må bare lære deg de grunnleggende ordene og forkortelsene så kommer du raskt inn i det. Rett, vrang, fell og øk er vel det du har bruk for.

    SvarSlett