tirsdag 19. oktober 2010

Hekla skolebolle

De fleste oppskrifter på hekla mat er laget av folk med unorske matvaner. Jeg tenker at barn i norge kanskje ikke har så mye forhold til sushi, falafel, dim sum og fortune cookies, så derfor hekla jeg sammen en god gammeldags skolebolle, eller" tolvøres" som det heter på min dialekt :)
Den er fin som leketøy, men også veldig fin som nålepute! Jeg skrev ikke ned noe når jeg lagde denne, men kan alltids prøve å lage en oppskrift hvis noen ønsker seg det.

Most crochet patterns are made from people outside of norway, and the food patterns are a bit different from the food we eat in norway. That's why I made this, it's a norwegian bun called skolebolle, a bit easier for nowegian kids to relate to.

14 kommentarer:

  1. Heller skolebrød enn sushi...Kul. Men hvor er kokosen?? ☺☺

    SvarSlett
  2. Prøvde meg på kokos, men fikk det ikke til. Da måtte jeg hatt sånne tynne rørperler, og det hadde jeg ikke i hvitt. Men det hadde blitt fint!

    SvarSlett
  3. Åh, så lekker den så ut! Og gøy med noe som barna kjenner igjen ja:)

    SvarSlett
  4. Mmm - eg fekk lyst å spise skulebollar, eg! :) Heller det enn å hekle dei, dessverre...

    Alltid kjekt å kikke inn her - du er så kreativ!!
    Ha ein fin ettermiddag!

    SvarSlett
  5. Å kjære folk!!!!!!så mye kult du lager :D Har prøvd meg på hekling selv, men det ble litt ekstremsport :D Lager du nåleputer også? Ja jeg mailet selgeren straks jeg oppdaget det, men som ved tidligere tilfeller er det sjelden jeg får noe feedback. Får håpe og se. Bare kjipt når en føler en har en genial idé, og så bare stjeler andre debn rett foran øynene dine og selger den for 1/4 av prisen... Håper du får en vidunderlig tirsdagskveld :O) PS! Bloggen din er utrolig flott! Både bloggdesignet og alt det vidunderlige du lager ♥ :O) Eplaklem Mica

    SvarSlett
  6. Hej Elise
    Hvor er det en utrolig fin blog du har her. Glæder mig til at følge med fremover :)

    Kh Anne / Krittewitt

    SvarSlett
  7. Herlig sjarmerende!!! Der JEG kommer fra (Nord-Norge) kalte vi det skolebrød! Iallefall i min barndom:)
    Godt - uansett navn!
    Imponert (og inspirert av/) over din kreativitet!!!

    Klem Janniche,
    Duse Pasteller

    SvarSlett
  8. Skolebrød kalles de vel også, og på sørlandet litt rare ting som tolvøres og porke! Men gode er de uansett. På barneskolen min lagde vi alltid slike på FN-dagen, sammen med kakao. Og FN-dagen er jo på søndag, så da skal jeg jammen meg bake litt!

    SvarSlett
  9. Men vad är det egentligen? är det vanlijkräm?

    Den är väldigt lik en syltkaka som jag virkade för ett tag sedan. Fast den har ju sylt och socker på sig...

    SvarSlett
  10. Du er utrolig kreativ! Inspirerende og gøy å følge bloggen din!

    SvarSlett
  11. Ja, det er vaniljekrem og melis med kokos på:)

    SvarSlett
  12. Kjempestilig - og ja til oppskrift!

    SvarSlett
  13. kjempetøffe skulebolla!! Eg ønske oppskrift!! :)

    SvarSlett