lørdag 22. juni 2013

Jeg klarte å sy et sengeteppe!


Jeg skrøt jo på meg at det skulle ta uendelig med tid å ferdigstille dette teppet, men da hadde jeg et slags håp om å bli frisk fra en forkjølelse jeg drev med, men istedet fikk jeg bihulebetennelse og fikk masse uplanlagt og uønsket tid hjemme. Jeg orket å sy litt hver dag, og nå er jeg ferdig! Det hele har foregått etter innfallsmetoden, kan man trygt si.  Jeg hadde litt stoff liggende, og har kjøpt litt nytt. Noe fra stoff og stil, og noe fra Saab tekstil på Grønland (de har veldig masse fin ensfarget bomull til omtrent samme pris som stoff og stil). Baksiden er gråmelert ullfilt fra stoff og stil. 

Jeg skjærte firkanter i 30 x 30 cm etter en mal jeg kjøpte på biltema, og dette var helt gull, for skjærelinjalen min er bare 15 cm bred, så det var deilig å slippe all målingen. Jeg hadde ikke noe plan for antall lapper i hver farge, og en opptelling etter jeg er ferdig viser at det er 11 mørkegrå lapper, 13 lysegrå, 11 og en halv mellomgrå, 8 hvite og 6 guele. Disse er igjen selvfølgelig delt i trekanter, så totalt er det 100 lapper.
Jeg begynte å plassere dem utover og sy sammen før jeg tok frem bakstykket, og her viste det seg at jeg hadde handlet inn et stykke som var 1,40 i bredden, og den hadde jeg kjøpt 2,5 meter av. Da var det skikkelig flaks at med sømmonn er teppet mitt AKKURAT 2,5 meter, og med 5 rader firkanter blir det AKKURAT 1,40 bredt.  Greia er jo at det er ikke et sengeteppe, men et teppe til ha over beina på vinteren istedet for ullteppe. Litt realistisk må man være, det er aldri sjans for at jeg skal begynne å re opp senga.

Jeg har sydd forsiden og baksiden sammen med en søm noen millimeter på siden av midten, og en søm noen milimeter på andre siden, så altså to sømmer på alle sømmer på kryss og tvers, men ingen sømmer på de som går på skrå som egentlig var planen. Da var skuldrene lei etter å ha kjempet nok med symaskinen. For det blir jo ganske stort og tungt når man holder på. 
 Til slutt lagde jeg en lang remse av det lysegrå stoffet på 5 cm bredde, og sydde det på med maskin på forsiden og for hånd på baksiden. Litt trist er det jo å pakke det bort i påvente av vinteren, men det ble jo litt stoff til overs, så det blir mer trekanter fremover.

9 kommentarer:

  1. Veldig flott teppe. Hyggelig ting å gjøre mens du var syk. Jeg er helt sikker på at du kommer til å bruke det som sengeteppe innimellom bare for å kunne beundre det.

    Jeg bruker en plutselig halsbetennelse til å rydde på skrivebordet. Hvorfor har jeg spart på gamle IKEA-kvitteringer?

    SvarSlett
  2. Skikkelig flott!!!

    SvarSlett
  3. Men alltså, det här är något av det finaste jag sett! Nånsin! Väldigt imponerad och lite lite avundsjuk :)

    SvarSlett
  4. Kjempeflott! Du kan være stolt av deg selv. :-) Kan du ikke brette det pent og legge det på hjørne av sofaen eller liknende. Jeg bruker teppe om sommeren også jeg. :-) Vi bor jo i Norge.

    SvarSlett
  5. WOW! Imponerende! Det ble vanvittig fint!!

    SvarSlett
  6. Sikke et kæmpe stort stykke arbejde! Jeg synes det er super flotte farver, du har valgt, og er vild med bagsidens meget anderledes struktur. Men det kan da sagtens bruges til andet end sengen. Det ville være synd g skam og gemme det væk indtil vinteren

    SvarSlett
  7. Så flink du er!! Det ble superfint!

    SvarSlett
  8. Dette her ble så knall fint :) Du er jammen meg flink :)
    Mektig imponert!
    Ha en fin dag.
    klem Pantonejane

    SvarSlett